Good vibrations, Anna hyvän kiertää!

Kävin vaihteeksi elokuvissa. Tällä kertaa Rakkautta ja anarkiaa festivaalien viimeisenä iltana katsomassa Beach Boysien tarinasta kertovan elokuvan nimeltä Love & Mercy. Itse elokuva käsittelee 1960 -luvun suosikkibändiä, mutta sen erään jäsenen, Brian Wilsonin kautta; kuinka hän koki sen ajan, miten se vaikutti häneen ja mikä muuttui? Sen enempää analysoimatta elokuvaa tai sen musiikkia, haluaisin kiinnittää huomion hänen mielenterveyteensä ja sen pettämiseen lopulta. Hän joutui lopettamaan sävellystyönsä mielenterveydellisten ongelmien vuoksi jopa pariksikymmeneksi vuodeksi. Hän kuitenkin sai oikeaa hoitoa, oltuaan väärin diagnosoituna ja ylillääkittynä vuosikausia, ja palasi lopulta säveltämään. Hän meni naimisiin elokuvassakin kuvatun naisen, Melindan, kanssa, ja perusti perheen. Yhdessä he halusivat kiinnittää huomion ihmisen mielenterveyteen ja sen tärkeyteen. Yhteiskunta panostaa paljon fyysiseen terveyteen ja ulkonäköön, mutta ns. henkinen terveys ja varsinkin mielenterveyden ongelmista vaietaan.

He aloittivat projektin nimeltä Change Direction. Sivuilta löytyy paljon tietoa ihan tavallisille kansalaisille suunnattua tietoa, jota on helppo ymmärtää ilman lääketieteellistä jargoniaa. Paljon mainostetaan kuinka tärkeätä on auttaa ihmisiä, jotka saattavat juuri nyt kaivata apua ja/ toisen ihmisen lähestymistä. Nimellä Know the Signs, tuttujen naamojen ilmeiden kautta opetetaan viisi merkkiä mistä voi tunnistaa mahdollisen avun tarpeen. Nämä viisi vihjettä ovat alla, käännän ne suomeksi koska pidän niitä hyvinä ohjeina meille kaikille. Alla olevat viisi merkkiä saattavat kertoa, että henkilö kärsii tunnepitoisesti ja voi tarvita apua: 

1) personallisuuden muutos; Saatat huomata yhtäkkisiä tai asteittaisia muutoksia henkilön käytöksessä. Hän ehkä käyttäytyy itselleen ei-tyypillisellä tavalla, tai vain vaikuttaa jotenkin erilaiselta.

2) vihainen, aggressiivinen, huolestunut, levoton tai pahantuulinen; Saatat havaita, että kyseisellä ihmisellä on useammin vaikeuksia kontrolloida mielialaansa, hän voi menettää malttinsa usein, vaikuttaa ärtyneeltä tai vaikeuksia rauhoittua. Pahemmissa tapauksissa heillä voi olla vaikeuksia nukahtaa tai saada kiukunpurkauksia pienemmistäkin asioista.

3) vetäytyminen tai eristäytyminen muiden seurasta; Jos on aiemmin ollut sosiaalisesti aktiivinen ja nyt vetäytyy perheen ja ystävien seurasta eikä enää ota osaa aktiviteetteihin, joista aiemmin nautti. Vakavammissa tapauksissa hän ei enää pääse töihin tai kouluun. Ei pidä sekoittaa introverttien vetäytymiseen, joka on luonteenomaista käytöstä heille. Tässä on kyse käytöksen muutoksesta tyypillisestä sosiaalisesta osallistumisesta, kuten jos ei enää halua aiemmin tuttua sosiaalista tukea muilta.

4) ei pidä huolta itsestään ja voi käyttäytyä riskialttiisti; Voit huomata muutoksen henkilökohtaisessa huolenpidossa tai siinä millä tapaa hän arvioi käyttäytymisen riskejä. Esimerkiksi hän antaa oman henkilökohtaisen hygienian heiketä, saattaa alkaa väärinkäyttää alkoholia tai aineita tai muutoin vaarantaa oman elämänsä ja vieraantua rakkaimmista ihmisistä.

5) toivottomuus ja olosuhteiden musertamaksi joutuminen; Oletko huomannut kuinka joku, joka aiemmin oli optimistinen ei nyt näe mitään toivoa missään? Hän saattaa kärsiä valtavasta tai pitkäaikaisesta surusta, itsesyytöksistä tai tuntea olonsa arvottomaksi. Tällaisissa tilanteissa he saattavat sanoa, että maailma olisi parempi paikka ilman heitä, viitaten itsemurha-ajatuksiin.

Amerikan Yhdysvalloissa sivuston mukaan joka viides amerikkalainen kärsii jostain mielenterveyden ongelmasta. Yhteensä tämä on noin 42,5 miljoonaa ihmistä. Koko elämän kestävistä ongelmista kärsivien vaivat alkavat jo 14 vuoden iässä. Huima määrä kaiken kaikkiaan.

Isossa Britanniassa on vastaavanlainen kampanja, herätty ihan samaan asiaan ja jota julkisuudessa tunnettujen henkilöiden avustamana viedään eteenpäin. Siellä vastaava sivusto on www.timetochange.org.uk. Hieno sivusto, jossa on paljon ja varsinkin eri-ikäisille tietoa ja suoria yhteydenottolinkkejä. Omaan silmääni pisti esimerkiksi vanhemmille suunnatut sivut, josta löydät vihjeitä kuinka aloittaa puhumaan omalle lapselle jos huolestuttaa jokin asia etkä tiedä kuinka ja miten nostaa asia esille. Parasta kuitenkin on, että mielenterveys nostetaan esille pois sieltä kaapista, se on ihan yhtä tärkeä kuin syke lenkkeilyssä tai paljon esillä ollut ’oikea’ ruokavalio! Siellä on brittiläiseen tapaan ”Share the small things” vihjeitä, mitä kaikkea voi kuka tahansa tehdä, ja auttaa pienillä teoilla elämässä. Esimerkiksi, yllättäen, tarjoa kuppi teetä… Allaolevilla pienillä tavoilla voit todella pelastaa jonkun läheisen ja estää vajoamasta masennukseen ja/ tunteeseen, ettei hän ole kenellekään tärkeä!

Näitä pieniä asioita voit sinäkin tehdä:

  1. Älä puhu, kuuntele vain. Pelkkä läsnäolo on tärkeä. ”Ei minun tarvitse olla asiantuntija; kuuntelen vain kuin ystävä”
  2. Muistuta, että välität. Pienillä asioilla on suuri merkitys.”Hän pesi astiani vaikken pyytänyt. Se auttoi sinä päivänä.”
  3. Pidä yhteyttä. Tekstiviesti, sähköposti, puhelinsoitto, mikä vain on sinun tapasi.Viikottainen viesti Mattilta sai minut hymyilemään!

Meillä Suomessa luvut ovat ainakin määrällisesti pienemmät, tarkkoja lukuja en ihan heti löytänyt. Joitakin aikoja sitten nostettiin mediassa esille vanhusten yksinäisyys, ja ihan hiljattain maahanmuuttajat ja heidän ongelmansa jonkin verran. Siitä on myös noussut jotain hyvää koska myös vapaaehtoisten auttajien määrä on kasvanut. Jos ei muuta halua tehdä tai osallistua, suosittelen vaikka pitämään silmät auki omien ystävien ja/tuttavien varalta yllä mainittujen vihjeiden kautta. Meistä voi moni reagoida elämän erilaisiin tilanteisiin ja olosuhteisiin juuri noiden vihjeiden tavalla. Apu on silloin paikallaan!

Erilaisten vapaaehtoisten järjestöjen kautta voit löytää itsellesi räätälöidyn tavan auttaa mikäli sellainen kutsuu jollain lailla. Tietoakin toki on, vaikka sivustolta www.mielenterveysseura.fi, ja adressin muodossa www.huoli2015.fi Mielenterveysseuran sivuilla on mm. kotiharjoituksia elämänhallintaan suositun Mindfulnessin avulla.

Voikaa hyvin! 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s