7 tilinpäätöksen askelta vuodesta 2015 ja kohti vuotta 2016

7-steps-to-clear-the-year-and-transition-into-2016

Tämän artikkelin innoittajana oli Michelle Fondin. Häneltä tuli vuoden loppuun sopiva ”mielen raivaus” tämän vuoden kuluneista asioista, jotta voisimme avata uuden luvun ensi vuonna taas…(jokavuotinen prosessi vai mitä?)

Itse harrastan tämäntyyppistä putsausta ja teen sellaisen tilinpäätöksen kaikesta mikä oli tavoitteena edellisen vuoden lopussa, kuinka meni, mitä opin ja mitä on vielä edessä, jos tavoite on vielä sama. Jos taas se on vaihtunut syystä tai toisesta, sen suunnittelu on vielä innostavampaa!

Michellen askeliin palatakseni. Hän suosittelee näitä 7 askelta, joiden avulla luot tietoisempaa elämää ja otat vastuuta omasta elämästäsi, juuri minun lempiaiheitani!

”Uuden vuoden kynnyksellä saatat yrittää selvitä juhlakaudesta, lahjojen antamisesta, vierailuista ja luottokortin tulevista maksuista kunnialla. Ja kuten monet meistä, päätät tehdä Uuden vuoden lupauksia, vain palataksesi samaan negatiivisten asenteiden ja häviäjän rooliin takaisin. ”Teen tämän joka vuosi enkä saavuta paljon mitään”. Innostuksen puute ei johdu niinkään tavoitteista, vaan pikemminkin omista menneisyyden kokemuksistasi.

Pieni lapsi ei kauaa mieti asettaessaan tavoitteita. Lapset eivät juuri rajoitteita tunne. Hän saattaa sanoa ystävälleen: ”Minä aion saada ponin tänä vuonna”. Ja uskoa sen.Jos ponia ei sitten ilmesty hänen elämäänsä, hän vain kohauttaa olkapäitään ja halaa itseään, sanoen: ”No, saan sitten koiranpennun”. Lapset eivät murehdi menneitä tai suhtaudu kyynisesti tulevaisuuteen.

Ennen kuin aloitat listaa tavoitteistasi ja päätöksistäsi, tehdään menneiden vaikutteiden tilinpäätöstä. Näin saadaan tilaa vuodelle 2016.

  1. Tee lista asioista, joita sait aikaan vuonna 2015

Joskus mieli keskittyy vain asioihin, joita ei saanut aikaan, jotka eivät sujuneet. Ohitetaan ne nyt ja aloitetaan positiivisista sen sijasta. Ajattele mennyttä vuotta, aloita sen alusta ja listaa kaikki asiat, joita sait aikaiseksi – jopa pienet seikat.

Ehkä aloitit uuden terveemmän tavan, uuden ystävyyssuhteen, tai henkisen harjoituksen. Listaa kaikki kuten ihmissuhteen parantaminen, uuden työn aloitus, velan takaisinmaksu, uuden kurssin tai harrastuksen aloitus, vapaaehtoistyön, tai lastesi kanssa viettämäsi aika.

Aloita kaikkien näiden positiivisten asioiden ja/ tapahtumien mietiskely ja kirjoita ne ylös. Laita lista sellaiseen paikkaan , josta näet nähdä sen päivittäin, muistuttamaan sinua kaikesta siitä hyvästä, jota olet saavuttanut ja saanut aikaan vuonna 2015.

2. Tee lista pettymyksistä ja vastoinkäymisistä

Saatuasi ensimmäisen listan valmiiksi, olet valmis kirjaamaan vuoden 2015 pettymykset ja/ vastoinkäymiset ylös. Kirjaa kaikki tapahtumat, joihin olisit voinut vaikuttaa sekä ne, joihin sinulla ei ollut suoranaista valtaa vaikuttaa. Esimerkkinä ensimmäisestä voisi olla vaikka ”En kyennyt lopettamaan tupakanpolttoa”, kun taas esimerkkinä jälkimmäisestä voisi olla vaikka läheisen kuolema. Sinun ei tarvitse kirjata kaikkea mitä tapahtui, vain ne tärkeimmät, jotka ensimmäsinä tulevat mieleesi. Ne, joita vieläkin ajattelet ja pahoittelet.

3. Etsi vastoinkäymisten opetukset 

Tarkastele vastoinkäymisten ja pettymysten listaasi ja käy ne läpi yksitellen sillä silmällä, että mikä vaikutus sillä on ollut sinun elämääsi. Ehkä opit jotain niistä? Loistava tapa parantua vastoinkäymisistä on oppia niistä jotain. Elämä testaa meitä. Kun läpäisemme nämä kokeet, saatamme päästä seuraavalle tasolle. Vaikka opetus olisi kivulias tai loukkaisi vieläkin, koita tarkastella sitä objektiivisesti ja nähdä mitä opit siitä.

Esimerkiksi voit oppia työn/ylennyksen/palkankorotuksen menettämisestä. Ehkä käytöksesi töissä – myöhästely, vietit liikaa aikaa sosiaalisen median parissa, tai jutellen työkaverien kanssa – vaikuttivat pomosi päätökseen. Tai ehkä voisit valmistautua ylennykseen vastaisuudessa paremmin opiskelemalla lisää aiheesta. Suurimmat oppiläksyt, tässä tapauksessa olisivat, että käytä aikasi 100%:sti työssä ollessasi itse työhön valittamatta omistautumisen puutetta siihen.

Seuraavassa joitakin kysymyksiä, joita voit esittää itsellesi prosessissa:

  1. Mitä olisin voinut tehdä toisin aikaansaadakseni toisenlaisen lopputuloksen? (Joskus on kyse kärsimättömyydestä, syvistä tunteista, varomattomuudesta, jne eli olemme itse vastuussa)
  2.  Miten olisin voinut käydä läpi asian eri tavoin?
  3. Voinko tarkastella tapahtumaa/asiaa eri näkökulmasta?
  4. Mitä voisin tehdä toisin vastaisuudessa samankaltaisen tapahtuman/asian kanssa?
  5. Mitä opin tässä asiassa?

4. Anna anteeksi

Anteeksianto vapauttaa. Muista, että anteeksianto on itse asiassa sinua varten. Se on ainut tapa avata lukot, jotka pitävät sinut kiinni menneessä. Laajentaen anteeksiantoa ei tarkoita, että sinun täytyisi hyväksyä mitä tapahtui tai toisen ihmisen käytös.

Se tarkoittaa, että armollisesti hyväksyt, ettei kukaan meistä ole täydellinen. Sinun ei tarvitse edes kertoa kyseiselle henkilölle, että olet antanut hänelle anteeksi. Pidä anteeksiantoa vain sydämessäsi. Jos suhde henkilöön jatkuu, kolme sanaa parantavat sitä ihmeellisesti: ”Annan sinulle anteeksi”.

5. Ole kiitollinen saamistasi opetuksista

Kiitä saamistasi opetuksista. Kiitollisuuden tunne elämän kovista oppiläksyistä on viesti universumille: ”Kiitos. Ymmärsin sen. Olen valmis jatkamaan eteenpäin.” Jos mahdollista, etsi tapa palvella muita omien pettymysten tai vastoinkäymisten kautta. Voit esimerkiksi tukea muita vastaavassa tilanteessa, vastaavan ongelman kanssa kamppailevaa henkilöä. Kiitollisuus merkitsee vain, että olet oppinut läksysi. Se tarkoittaa myös: ”Kuinka voin siunata muita oman kokemukseni kautta?”

6. Kehitä rituaali vapautuaksesi kokemistasi loukkauksista

Opettaessani tunteiden vapautumista työpajoissani osana Perfect Healing -ohjelmaa, pyydän ihmisiä kirjoittamaan edesmenneille henkilöille, jotka ovat heitä loukanneet. Kirjoittaminen on eräs hyvä tapa purkaa tunteita. Kun kirjeet ovat valmiita, ne joko poltetaan tai revitään, ja lähetetään negatiiviset energiat pois.

Mikä tahansa rituaali voi auttaa vapautumaan negatiivisesta energiasta. Voit puhdistaa fyysisesti jonkun tilan kotonasi, ostaa itsellesi kukkia, tai mennä hierottavaksi.

7. Pidä yllä positiivista tulevasuuden näkymää

Kun olet selvittänyt edellä mainitut askeleet ja prosessoinut tunteitasi tai vaikutuksiasi, se on tehty. Takaisin ei tarvitse mennä. Se on nyt putsattu ja voit tutkia uusia mahdollisuuksia avoimin mielin ja sydämin.

Vapauttavaa loppuvuotta!

Here is the original article in English!

 

7-steps-to-clear-the-year-and-transition-into-2016

7 Steps to Clear the Year and Transition Into 2016

by: Michelle Fondin

When the New Year arrives, you may be trying to break free from the holiday fog of parties, gift giving, visiting guests, and a hefty credit card bill.

And like many of us, you might decide to set your New Year’s resolutions, only to let a negative and defeatist attitude to take over. You might think, ‘I do this every year and I never accomplish much.’ The lack of enthusiasm you experience might be less about your goals and more about impressions from your past.

A small child has no doubt when she or he sets goals. In fact, a child’s limitations are almost nonexistent. She might say out loud to a friend, “I’m going to get a pony this year.” And she believes it. Even if the pony doesn’t come into her life, she simply shrugs her shoulders and says, “I’ll get a puppy then.” Rare is the child who laments and becomes cynical about the future.

Before you start making that list of goals and resolutions, work on clearing past negative impressions from your year. It will help open the space for 2016.

Make a List of What You Accomplished in 2015

Sometimes our minds focus on what didn’t work out. Ignore the bumps and start with the positive instead. Think back to where you were at the beginning of the year and list everything you achieved—even the small things.

Maybe you started a new healthy routine, formed a new friendship, or began a spiritual practice. List everything such as healing a relationship, starting a new job, paying off a debt, taking a new class or trying a hobby, volunteering, or spending more time with your kids.

Brainstorm all these positive accomplishments and write them down. Post them in a place that you can see daily to remind yourself of all the great things you achieved in 2015.

Make a List of Disappointments or Setbacks

Once you’ve completed the first task, you’re ready to write down the disappointments or setbacks from 2015. List events that were directly in your control as well as situations you didn’t have direct control over. An example of something within your control might be, “I wasn’t able to stop smoking.” Something out of your direct control might be a death in the family. You don’t need to write down every single one, only write down those that which stand out or still have an emotional hold over you.

Find Lessons Learned From Setbacks

Take the list of disappointments and setbacks and go through each one looking at what effect they’ve had on your life. There might be lessons you learned through these setbacks.

A great way to heal from negative experiences is to learn from them. Life gives us tests. And when we pass the tests, we get to move on to the next level. Even if the experience is painful or still hurts, try to look at it objectively and see what you can learn from it.

For example, you can learn from the disappointment of losing out on a job promotion or raise.

Maybe your behavior at work—coming late to work, spending too much time on social media, or talking with colleagues—contributed to your boss’s decision. Or perhaps you can prepare for a future promotion by taking a class. Your greatest lesson, in this case, might be to give 100 percent while you’re at work without complaining to prove your dedication to the job.

Here are some questions you can ask yourself in this process:

  1. What could I have done differently to experience another outcome? (Sometimes we are directly responsible by our impatience, deep emotions, or carelessness, etc.)
  2. How could I have processed this experience differently?
  3. Can I see this event from a different perspective?
  4. What can I do to better prepare for a similar event in the future?
  5. What is the greatest lesson I can take away from this experience?

Forgive Whomever You Need to Forgive

Forgiveness is freedom. Remember that forgiveness is for you. It’s the only way to unlock the bonds that hold you to your past. Extending forgiveness doesn’t mean you’re accepting what happened or the behavior of the other person.

It means you’re extending grace in the knowledge that no one is perfect. You don’t even have to tell the other person that you’ve forgiven him or her. You can simply hold the forgiveness in your heart. If the relationship is ongoing, healing will occur with the three spoken words, “I forgive you.”

Have Gratitude for the Lessons Received

Give thanks for what you’ve learned. A sense of gratitude for life’s hard lessons tells the universe, “Thank you. I got it. Now I’m ready to move forward.” If possible, find a way to serve someone else through your setback or disappointment. You can find the opportunity to give support to someone who may be experiencing the same problem. Gratitude not only means, “I got the lesson.” It also means, “How can I bless another through my experience?”

Create a Ritual to Let Go of Past Hurt

When I teach emotional healing workshops as part of the Perfect Health program, I have my students write to people who have done them wrong or to a loved one who has passed. Writing is a great way to let your feelings out. After we write the letters, we either burn them or rip them up, and send the negative energy away.

Any type of ritual you create will help release the negative energy. You can clear a physical space in your home, buy yourself flowers, or get a massage.

Keep a Positive Outlook for the Future

Once you’ve worked through these steps and processed any emotions or impressions, it’s over. There is no need to revisit it again. The slate is clean and you can explore new possibilities with an open mind and heart.

Michelle Fondin

Michelle is a Vedic Educator, certified to teach Primordial Sound Meditation, Seven Spiritual Laws of Yoga, and Perfect Health: Ayurvedic Lifestyle. She is the owner of The Ayurvedic Path in Herndon, Virgina, where she practices as an Ayurvedic Lifestyle Counselor and yoga and meditation teacher. She also authored The Wheel of Healing with Ayurveda: An Easy Guide to a Healthy Lifestyle.

Michelle is a member of the National Ayurvedic Medical Association, The Association of Ayurvedic Professionals of North America, and the Yoga Alliance.